Informations : COVID-19 et virus respiratoires

Foire aux questions

Transport scolaire 2022-2023

TRANSPORT SCOLAIRE | Grève illimitée de certains employés de l’entreprise Autobus Yamaska impactant les circuits suivants : 224 – 226 – 248 – 254 – 255 – 471 – 477 – H256 – 801 – 802 – 805 – 807 – 809 – 810 – 811 – 812 – 813 – 898. Consultez la page du Transport scolaire pour connaître tous les détails.

→ Vérifier les avis d’interruption et de retard de circuits d’autobus : Outil dédié au transport scolaire
La pénurie de main d’œuvre chez les fournisseurs de transport scolaire impactera certains circuits tout au long de l’année.

Computer Graphics

Program Objectives

Computer graphics designers work for companies specializing in the graphic communications, multimedia and corporate sectors, which include magazines, newspapers, packaging companies, manufacturers of other print products, Web site producers and electronic product manufacturers. Computer graphics designers can also be self-employed.

They produce page layout templates and create page layouts. Their work involves processing images and text, incorporating them into page layouts and preparing the layouts for printing and multimedia distribution while ensuring that they meet technical distribution standards.

Elligibility

To be eligible for admission to the Computer Graphics program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or a recognized equivalent are not subject to any additional requirements.
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which they begin their training must meet the following condition: they must have obtained Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning.
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program must have the following functional prerequisites: the successful completion of the general development test, ENG 3071-3 and MTH 3096-2, or recognition of equivalent learning.
OR
Persons who have obtained Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister are required to pursue general education courses, concurrently with their vocational training, in order to obtain the Secondary IV credits they lack in language of instruction, second language and mathematics in programs established by the Minister.

Job market opening

Desktop Publishing Operators and Related Occupations (1423)
Graphic Designers and Illustrators (5241)
Camera, Platemaking and Other Pre-Press Occupations (9472)

Prerequisites

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Program Contents

Code Énoncé de la compétence Hours Units
965-011 Occupation and Training 15 1
965-024 Managing a Computer Environment 60 4
965-037 Vector Images 105 7
965-046 Raster Images 90 6
965-056 Requirements and Steps of the Graphic Communications Production Process 90 6
965-066 Image Acquisition 90 6
965-074 Colour Profile Management 60 4
965-086 Composite Images for Standard Printing 90 6
965-096 Composite Images for Visual Interfaces 90 6
965-104 Tools for Proofreading English Texts 60 4
965-116 Typographic Elements 90 6
965-127 Simple Page Layouts for Print Documents 105 7
965-137 Simple Page Layouts for Visual Interfaces 105 7
965-146 Simple Page Layout Templates for Visual Interfaces 90 6
965-156 Page Layout Templates for Print Documents 90 6
965-164 Imposition and Finishing 60 4
965-177 Complex Page Layouts for Print Documents 105 7
965-184 Document Rasterization 60 4
965-194 Preparing Documents for Digital Printing 60 4
965-205 Preparing Documents for Standard Offset Printing 75 5
965-216 Managing a Graphic Communications Microbusiness 90 6
965-228 Workplace Integration 120 8
1800 120

 

Sign up

Source: http://www.ifpt.org/progSecDet.aspx?prog=5844&sanction=5