→ Vérifier les avis d’interruption et de retard de circuits d’autobus : Outil dédié au transport scolaire
La pénurie de main d’œuvre chez les fournisseurs de transport scolaire impactera certains circuits tout au long de l’année.
Une nouvelle entente de principe temporaire d’une durée indéterminée a été conclue avec nos fournisseurs de transport scolaire.
Suivre l’actualité : cliquez ici.
To develop in the students the competencies required to integrate harmoniously into the school and work environments, to interpret drawings, specifications and other technical documentation, to diagnose malfunctions in equipment, to apply the techniques needed to practise the trade and to maintain, repair and install industrial equipment.
To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:
Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons having earned Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister and who will continue their general education courses concurrently with their vocational training in order to obtain the Secondary IV credits they are missing among the following: language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister.
Construction Millwrights and Industrial Mechanics (Except Textile) (7311)
Railway Carmen/women (7314)
Machine Fitters (7316)
Textile Machinery Mechanics and Repairers (7317)
Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.
Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).
Langue d’enseignement | Mathématique | ||
---|---|---|---|
Adultes | Jeunes | Adultes | Jeunes |
3101-1 3102-2 (3070-3) | 632-306 | 4153-2 (4103-1) | 063-414 563-414 064-426 564-426 065-426 565-426 |
Code | Énoncé de la compétence | Heures | Unités |
---|---|---|---|
755-002 | Apply concepts related to health and safety on construction sites | 30 | 2 |
898-201 | Determine their suitability for the trade and the training process | 15 | 1 |
898-212 | Draw sketches and diagrams | 30 | 2 |
898-224 | Interpret drawings, specifications and technical documentation | 60 | 4 |
898-242 | Use measuring instruments | 30 | 2 |
898-255 | Perform manual machining operations | 75 | 5 |
898-262 | Perform lubrication operations | 30 | 2 |
898-272 | Use lifting and handling techniques | 30 | 2 |
898-283 | Perform operations related to the removal, installation and adjustment of shafts, bearings and bushings | 45 | 3 |
898-297 | Maintain and repair transmission and motion transformation components and devices | 105 | 7 |
898-303 | Work with tubes, pipes and hoses | 45 | 3 |
898-314 | Use alignment techniques | 60 | 4 |
898-325 | Maintain and repair industrial pumps and motors | 75 | 5 |
898-336 | Check the electrical components of industrial production equipment | 90 | 6 |
898-345 | Maintain, repair and adjust vacuum pumps, pneumatic motors and compressors | 75 | 5 |
898-358 | Assemble, maintain and repair hydraulic and electrohydraulic circuits | 120 | 8 |
898-365 | Assemble, maintain and repair pneumatic and electropneumatic circuits | 75 | 5 |
898-373 | Use static and dynamic balancing techniques | 45 | 3 |
898-384 | Use logical diagnostic procedures | 60 | 4 |
898-396 | Troubleshoot automated systems | 90 | 6 |
898-403 | Use vibration analysis techniques | 45 | 3 |
898-416 | Perform machining operations using machine tools | 90 | 6 |
898-428 | Perform cutting and welding operations | 120 | 8 |
898-432 | Perform metal forming operations | 30 | 2 |
898-444 | Apply a preventive and prospective maintenance program for industrial equipment | 60 | 4 |
898-451 | Use job search techniques | 15 | 1 |
898-466 | Install industrial equipment | 90 | 6 |
898-475 | Troubleshoot industrial equipment | 75 | 5 |
898-486 | Do a practicum in the workplace | 90 | 6 |
1800 | 120 |
Source: http://www.ifpt.org/progSecDet.aspx?prog=5260&sanction=5