Informations : COVID-19 et virus respiratoires

Foire aux questions

Transport scolaire 2022-2023

TRANSPORT SCOLAIRE | Grève illimitée de certains employés de l’entreprise Autobus Yamaska impactant les circuits suivants : 224 – 226 – 248 – 254 – 255 – 471 – 477 – H256 – 801 – 802 – 805 – 807 – 809 – 810 – 811 – 812 – 813 – 898. Consultez la page du Transport scolaire pour connaître tous les détails.

→ Vérifier les avis d’interruption et de retard de circuits d’autobus : Outil dédié au transport scolaire
La pénurie de main d’œuvre chez les fournisseurs de transport scolaire impactera certains circuits tout au long de l’année.

Professional Cooking

Program Objectives

The Professional Cooking program prepares students to practise the trade of professional cook. Professional cooks will acquire the knowledge, ability and attitude necessary to prepare the mise en place and work plan for service, plan the necessary elements for smooth service, apply hygiene, food safety, and occupational health and safety standards, cook various foods properly, present food in accordance with standards, prepare, season and store hors-d’oeuvres, soups, meat, fish, vegetables, sauces, desserts and other products, in accordance with specific procedures, create menus for various meals as well as table d’hôte menus, à la carte items and buffets.

Elligibility

To be eligible for admission to this program, candidates must meet one of the following requirements:

Persons holding a Secondary School Diploma or its recognized equivalent
OR
Persons who are at least 16 years of age on September 30 of the school year in which their training is to begin and have earned the Secondary IV credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister, or have been granted recognition of equivalent learning
OR
Persons who are at least 18 years of age upon entry into the program and have the following functional prerequisites: the successful completion of the General Development Test (see the following table), or recognition of equivalent learning
OR
Persons having earned Secondary III credits in language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister and who will continue their general education courses concurrently with their vocational training in order to obtain the Secondary IV credits they are missing among the following: language of instruction, second language and mathematics in the programs of study established by the Minister.

Job market opening

Chefs (6241)
Cooks (6242)

Prerequisites

Une personne qui a atteint l’âge de 18 ans peut être admise à un programme d’études menant à un Diplôme d’études professionnelles (DEP) sur la base des préalables fonctionnels. Ces préalables fonctionnels, prescrits pour une personne qui a atteint l’âge de 18 ans à la date de début de fréquentation déclarée dans le programme d’études professionnelle sont : la réussite du test de développement général (TDG) et l’obtention et la réussite des épreuves relatives aux préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique, s’il y a lieu.

Ce tableau indique les nouveaux codes de cours de la formation de base commune (FBC) et de la formation de base diversifiée (FBD) exigés pour les préalables spécifiques en langue d’enseignement et en mathématique pour le programme d’études visé. Dans le contexte où les nouveaux codes de cours de la FBC et de la FBD sont en implantation progressive, on indique entre parenthèses les anciens codes de cours toujours valides. Le code de cours équivalent en formation générale des jeunes est également indiqué dans ce tableau. Lorsqu’un DEP n’exige pas de préalables spécifiques en langue d’enseignement ou en mathématique, un (-) figure dans les cellules visées. Il est à noter que les préalables fonctionnels ne s’appliquent pas pour les programmes d’attestation de spécialisation professionnelle (ASP).

Préalables spécifiques
Langue d’enseignement Mathématique
Adultes Jeunes Adultes Jeunes
3101-1 3102-2 (3070-3) 632-306

Program Contents

Code Énoncé de la compétence Heures Unités
904-532 The Trade and the Training Process 30 2
904-542 Hygiene and Food Safety 30 2
904-552 Health and Safety 30 2
904-563 Sensory Properties of Food 45 3
904-572 Cooking Techniques 30 2
904-582 Kitchen Organization 30 2
904-594 Fruits and Vegetables 60 4
904-606 Basic Preparations 90 6
904-612 Professional Relationships 30 2
904-623 Mise en Place: Soups 45 3
904-634 Basic Doughs, Pastries and Batters 60 4
904-647 Mise en Place: Meat, Poultry and Game 105 7
904-656 Mise en Place: Fish and Seafood 90 6
904-664 Mise en Place: Hors-d’Oeuvres and Appetizers 60 4
904-677 Mise en Place: Desserts 105 7
904-684 Menu Planning 60 4
904-694 Service: Breakfasts 60 4
904-703 Culinary Presentations 45 3
904-714 Service: Menus du jour 60 4
904-723 Service: High-Volume Menus 45 3
904-735 Production: Banquets and Food Service Operations 75 5
904-743 Service: Buffets 45 3
904-759 Service: Table d’Hôte and à la Carte Menus 135 9
904-767 Integration Into the Workplace 105 7
1470 98

 

Sign up

Source : http://www.ifpt.org/progSecDet.aspx?prog=5811&sanction=5